Friday, April 23, 2010

I drink coffee. Is that a crime?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha penyayang.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w


Sebenarnya kali ini saya tak berniat pun bercakap mengenai coffee. Saya cuma rasa bersalah minum kopi terlalu banyak musim peperiksaan ini. Bukankah Imam Hassan al-Banna telah menasihatkan kita supaya jangan biasakan diri dengan kopi....

Hari Jumaat, penghulu segala hari, hari ada kelas sosiologi.....-_-'
Sebelum menghadiri kelas ini lagi saya dah dengar pelbagai cerita. Kelas ini bosan. Bosan Bosan BOSAN BOSAAAANNNNN. Seribu kali bosan...!!!!!

Hmm.....saya cuba positifkan diri. Tak semestinya bosan bagi orang lain, bosan bagi kita juga kan? Sila optimistik Fatimah. Optimistik!

Kelas pertama; rakan kelas saya bisik kepada saya, "Eh, cikgu ni macam tengah bagi ISK kan."
Kerana semasa kelas pertama, cikgu cerita tentang coffee. Katanya, mengikut kajian saintifik, coffee tidak baik untuk kesihatan. Berpotensi mempercepatkan penyakit, tinggi kandungan caffeine dan blablabla.....
Persoalan yang pensyarah kami kemukakan; walaupun orang ramai tahu kopi tidak elok untuk kesihatan, kenapa tidak hentikan penjualan kopi? Bukankah itu lebih sihat?

Lalu pertanyaannya, dia dijawab sendiri. Katanya, perniagaan kopi sudah menjadi terlalu menguntungkan sebelum saintis temui keburukannya. Perniagaan kopi melibatkan banyak orang. Kalau semua kedai kopi ditutup, semua pekerjanya hilang pekerjaan, kemudian pengusaha tanaman kopi akan rugi. Pekerja ladang kopi yang jumlahnya entah berapa ribu semuanya akan hilang pekerjaan. Yang kaya jadi miskin, yang miskin bertambah melarat.

Dalam kepala kami terbayang zaman Nabi Muhammad s.a.w mula berdakwah kepada penduduk Makkah. Salah satu sebab mereka tidak mahu terima dakwah nabi adalah kerana takut perniagaan berhala terpaksa dihentikan. Walaupun mereka tahu risalah yang dibawa nabi itu baik dan sangat wajar diikuti, namun mereka memilih untuk tidak beriman demi perniagaan berhala itu.

Berbalik kepada persoalan kopi tadi, pekerja industri kopi jangan risau. Rezeki Allah itu luas sangat. Bukan di ladang kopi sahaja. Seperti satu kes di Malaysia suatu ketika dulu. Pelacur memberi alasan melacurkan diri kerana tidak ada jalan lain lagi untuk dia mencari rezeki. Itu memang tidak logik. KERANA BANYAK PERKARA YANG HALAL DAN DIREDHAI YANG BOLEH DILAKUKAN. (saya tak kata bekerja di ladang kopi tu haram tau)

Sejak kelas itu, saya menjadi agak tertarik untuk dengar lagi pendapat pensyarah saya itu (walaupun ada ketikanya saya rasa mengantuk macam nak pengsan). Kebanyakan pendapatnya adalah berdasarkan logik pemikiran dan nilai masyarakat semasa. Sedangkan bagi kami orang Islam, sesuatu pendapat itu mestilah berdasarkan al-Quran dan Sunnah. Contoh mudah, baginya seorang wanita itu mempunyai kebebasan penuh untuk pakai pakaian menjolok mata. Tapi bagi kami, seorang wanita tidak boleh berpakaian sedemikian kerana itu tidak menutup aurat. Perbezaan pendapat itu menjadikan saya tertarik untuk mengetahui lebih lanjut cara mereka berfikir.

Hari ini kemuncaknya barangkali. Dibangkitkan isu keluarga. Tiba-tiba dikeluarkan statistik anak yang dilahirkan di luar perkahwinan (anak luar nikah dalam kata mudah). Bagi kami pelajar Malaysia yang banyak bergaul dengan orang putih, kami sedia maklum perkara ini. Kami tidaklah terkejut sangat melihat statistik itu.

Tapi bagi pelajar Arab Saudi, perkara itu adalah sesuatu kegilaan yang tak patut diterima masyarakat.

"How you can have children without getting married?" soal seorang pelajar Arab.
"Well, when you love a person, you live with him and have children with him. It's not necessary for a woman to marry the father of her child. She has freedom to make her decision."
"What...?" berkerut-kerut muka pelajar tadi.
"You see, many marriages end with divorce. So why bother getting married," mudah sekali cara dia berfikir.
"But...," pelajar tadi cuba membalas.
"Is this unacceptable in your country? Why?"
"It's about religion. And behavior!"
"You see, Polish are religous too. We too used to see this as a wrong action. But now it is acceptable. But we are religous too."

Ironi sungguh. Maca mana awak boleh mengaku diri awak religous sedangkan awak redha dengan perbuatan yang secara terang-terangannya melanggar hukum dalam kitab awak??

Pffftt..! So much to be called religous.

Maaf cikgu. Saya bukan tak suka cikgu. Saya manusia yang hina. Apa hak saya nak benci orang lain. Saya cuma benci perbuatan kemungkaran itu sahaja. Hahaha....terima kasih kerana buat saya berfikir...!

p/s: Satu persoalan dibangkitkan lagi. Saya akan menjadi seorang doktor. Saya akan menjadi sangat sibuk. Mampukah saya menjaga ibu bapa saya apabila mereka telah tua nanti? Mampukah saya mencontohi para sahabiah yang mempunyai anak ramai yang berjasa kepada Islam? Tengah-tengah sibuk nanti, mampukah saya menjaga ibubapa dan membesarkan anak dengan baik??

Saya percaya janji Allah; "Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar...." (at-Talaaq 65:2)


4 comments:

  1. wahh..bole ta nk like post ny..hehe..=)

    ReplyDelete
  2. huhuhu. syukran...!
    after all, socio besh kan =D

    ReplyDelete
  3. ah, mekaceh timah..
    btol! thank GOD m a muslim.. klau x, terkial2 dok carik nkp sape nk ikot nih..

    ReplyDelete
  4. @asma <3
    pemikiran manusia mmg sangat terbatas. sebab tu kite kena ikut cakap Allah. Dia maha mengetahui tentang future, past, and present.

    Alhamdulillah Allah guide kita utk berfikir....!

    ReplyDelete