Saturday, November 27, 2010

Dilahirkan untuk ______(sila isi tempat kosong)

Minggu lepas.....

Saya: Ha, ape korang rase nak buat lepas dengar ISK?
Junior 1: Nak jadi 3%!
Junior 2: Nak berdakwah!!
Junior 3: NAK LAHIRKAN PEJUANG ISLAM!!!!
Saya: 0_o

Hehehe....bagus! Berfikiran jauh!
Huhu ^_^

Sabda Nabi s.a.w.; “Berilah nama dengan nama-nama para Nabi. Nama yang paling disukai oleh Allah ialah Abdullah dan Abdurrahman. Nama yang paling tepat (dengan hakikat manusia) ialah Harith (حارث) dan Hammam (همام), dan nama yang paling buruk ialah Harb dan Murrah”. (Riwayat Abu Daud, an-Nasai dan lain-lain dari Abi Wahb al-Jusyami r.a.)

M U H A M M A D

Bertambah seorang mujahid dalam keluarga :D


Subhanallah...Alhamdulillah....Allahuakbar...!!

Sunday, November 14, 2010

RESIPIAYAMPEDASSSSSSSS

Tak. Saya tak bermaksud pun untuk kongsi resipi disini. Tajuk post ini dibuat hanya untuk menarik perhatian pembaca. Dan sebenarnya saya agak hairan lagi pelik, kenapa ayam pedassss menjadi sebutan semasa daurah semalam-_-''. Pelik betul, tak tipu. Pedas sangat ke? Sampai terpahat kukuh di memori sesetengah orang?? -_-"""""

Minta maaf kepada mereka yang google Resipi Ayam Pedas, tapi akhirnya terjumpa blog ini. Maaf ye.

Baiklah.

Wasiat ke-3 Hassan al-Banna: Berusahalah bertutur dalam Bahasa Arab Fusha kerana Bahasa Arab Fusha merupakan salah satu syiar Islam.

Saya rasa orang Jepun bercakap dalam bahasa Arab, dengan slang Jepun, itu sangat...entahlah. Tengoklah sendiri.

video
Sumber (Maaf tiada terjemahan. Sila rujuk mereka yang faham bahasa Arab)

Telah beberapa minggu belajar teks bahasa Arab, namun saya masih belum boleh bertutur dengan fasih. Nak membaca teks Arab, lagilah.....(sebab teks Arab tak ada baris macam al-Quran) Faham sedikit-sedikit, boleh lah. Haha....

Dulu saya pelik melihat sebahagian sanak saudara saya di Sarawak, mereka tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu, tetapi mereka menonton siaran Buletin Utama dengan penuh khusyu'. Terdetik dalam hati saya, fahamkah mereka apa yang dikatakan oleh pemberita itu?? Sedangkan saya bercakap pun, mereka teragak-agak untuk membalas!

Sekarang saya mengerti, faham akan sesuatu bahasa itu tak bermakna kita boleh menuturkannya. Bagi mendapat kebolehan bercakap, haruslah kita selalu bergaul dengan orang yang boleh bercakap dalam bahasa itu, agar kita boleh mempraktikkan apa yang kita tahu :)

Bahasa itu sesuatu yang bernyawa, kalau kita tak hidupkannya, ia akan mati.

Uridu an atakallam fil lughatul 'Arabiyyah!
Ja chce mowic po Polsku!

InsyaAllah :D

Thursday, November 11, 2010

Thoughts: Selamat Hari Merdeka

Saya pergi ke perarakan hari kemerdekaan Poland tahun lepas. Tahun ni saya tak pergi. Sibuk...

Poland merupakan satu negara yang mempunyai sejarah yang panjang. Barangkali mendahului saat dimana Parameswara terlihat pelanduk menendang anjingnya....

Namun, bak kata guru bahasa saya, kebanyakan masanya, sejarah itu berbentuk luka yang pedih. Dipecah, dijajah, dan dijajah sehingga tahun 1989. (Malaysia pun merdeka lagi awal, tahun 1957)

Tomb of the Unknown Soldiers

Tercatat dalam lipatan sejarah, tentera salib yang didatangkan dari sini.
Juga penglibatan Jan Sobieski menentang tentera Turki Uthmaniyah di Krakow.
Itu kisah lama.

Tentera Poland yang berpakaian klasik.

Apabila melihat tentera mereka yang berpakaian ala-ala tentera perang dunia ke-2 ini, terbayang betapa kesungguhan mereka bermati-matian mempertahankan negara mereka dari penjajahan German dan Russia, kuasa-kuasa besar dunia.

Tentera Moden Poland

Tapi apabila terlihat tentera mereka yang berseragam moden, tiba-tiba saya terbayang pasukan tentera Poland yang menganbil bahagian membunuh orang Islam di Iraq dan Afghanistan moden. Boleh tak kalau saya nak menganggap mereka golongan harbi??

Kita, Muslim sanggup mati demi Allah. Muslim ada janji Allah untuk dipegang. Muslim yakin apabila kita mati demi mempertahankan agama Allah, balasannya syurga disisi Allah.

Tapi untuk mereka ini, mereka berjuang untuk apa?
Janji siapa yang mereka pegang?
Apakah kebaikan yang mereka dapat dengan membahayakan nyawa sendiri di Iraq dan Afghanistan??

"Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, Karena Sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah" [ an-Nisa’ 4: 76 ].

Do you really know what you are fighting for??

Friday, November 5, 2010

Who's with me?

Sering sahaja terjadi di negara kita kecemasan-kecemasan seperti seorang pakcik yang tiba-tiba diserang sakit jantung, atau seorang kanak-kanak dalam lingkungan 10 tahun terkena sawan, atau kes yang paling biasa di negara kita, kemalangan jalan raya. Kalau kes kecemasan, pihak pusat perubatan akan menghantar ambulan. Dapat mengurangkan mortality rate katanya.

Dalam sebuah ambulan, ada 3 atau 4 watak.

1. Seorang MD (Medical Doctor)
2. Seorang PM (Paramedic)
3. Seorang EN (Emergency nurse)
4. Seorang Driver

Ini Siapakah yang paling penting dalam ambulan?

Adakah doktor yang paling penting? Kerana doktorlah yang paling tinggi pelajarannya, dan dialah yang sepatutnya tahu apa nak dibuat dengan pesakit?

Adakah Emergency nurse yang paling penting? Kerana kalau nurse tiada, siapa yang boleh bantu doktor? Takkanlah doktor nak buat kerja seorang kan?

Adakah Paramedic yang paling penting? Kerana Paramedic sudah betul-betul terlatih untuk menangani situasi kecemasan dan paling pakar dalam hal ini?

Takkanlah pemandu ambulan yang paling penting.....Sijil pun tak setinggi doktor...Tak pula dilatih seperti Nurse dan Paramedic....

SALAH

PEMANDU AMBULAN LAH YANG PALING PENTING.

Kerana tanpa pemandu yang cekap, tidak ada sesiapa yang boleh memandu jururawat, paramedik, mahupun doktor kepada pesakit.
Tanpa pemandu, kepakaran jururawat, paramedik, dan doktor yang belajar 6 tahun tu tidak berguna.
Doktor termenung dalam ambulan, pesakit pun mati di tempat kejadian. Naudzubillah....

Cekap pemandu tu, insyaAllah cepatlah sampai ke lokasi kecemasan.
Malas pemandu tu, pudarlah harapan pesakit itu....

Nampak kecil kan peranan pemandu? Hakikatnya, itulah yang paling penting.

Sama juga macam satu syakikat surat khabar. Kejayaan pekerja-pekerja yang bekerja keras dan dibayar gaji tinggi dalam syarikat berkenaan bergantung kepada penghantar surat khabar yang berumur 10 tahun.

Rajin budak tu, banyaklah surat khabar boleh diedarkan.
Malas budak tu, sikit sajalah yang dapat diedar dan disebarkan.

Nampak kecil dan tak penting, tapi sebenarnya itulah nadi kepada perkara yang lebih besar!

Semuanya telah tertulis dalam Quran mahupun Sunnah. Islam telah pun disebarkan kepada kita. Terpulang sekarang kepada kita untuk terus menyebarkan. Kalau tidak, semuanya akan terhenti pada kita kerana kita memilih untuk tidak menyebarkan. Kalau dakwah ini mati, kalau Islam terus menerus dipandang lemah, salahkanlah diri sendiri, kerana diri sendiri yang membuat keputusan untuk baik sendiri-sendiri dan tak mahu sebarkannya.

Walaupun peranan kita dalam membangunkan kembali Islam nampak sangat kecil, hakikatnya kitalah nadinya, kitalah penggeraknya.
Kejayaan di hujung jalan ini sebenarnya bergantung kepada kesungguhan kita.

Kalau setiap insan yang menggelar diri mereka individu Muslim dan mencintai agama ini memilih untuk duduk dan lihat sahaja, susahlah.
Cita-cita dah tinggi, baguslah. Tapi usaha? Anyone? Who's with me?

"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah padanya? Dan (ingatlah), Allah tidak akan sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan." (2: 140)

Thursday, November 4, 2010

It gets too much

Maaf. Saya masih tergamam. Semuanya berlaku tanpa disangka. Langsung jari jadi kaku untuk menulis<<<(alasan)




Sabar sabar. Sibuk ni. Physiology doesn't look too good. Have to try harder. Saya sambung menulis hujung minggu nanti insyaAllah=)

P/s: Ahad ni Maher Zain buat konsert di Germany. Tapi Isnin tu ade kelas Biochemistry.... T____T