Tuesday, April 20, 2010

Saya sepatutnya concentrate study




Salam alayk...

Macam hari Selasa biasa; kalut. Trem agak sesak. Tapi waktu tengahari tak sesak sangat. Bolehlah duduk. Ada pakcik duduk di kerusi sebelah.

Bercakap seorang diri pakcik ni. Tengok di tangannya, ada tin beer. Dia pun minum lagi. Bertambah mabuk. Lama-lama dia tertidur. Alhamdulillah. Orang mabuk tidur lagi selamat dari orang mabuk yang kacau orang lain. Tiba-tiba tanpa dia sedari, terlepaslah tin beer itu dari tangannya.

Jatuh terpercik kencing syaitan itu. Nasib baik tak banyak beer tinggal dalam tin tu. Percikannya pun tak jauh sangat. Terpercik 10cm dari kasut saya. Ya Allah, jijik rasanya pada minuman haram itu.

Nak tambah rantaian masalah lagi, tiba-tiba masuk pula seorang makcik dengan anjing 'hot dog' nya (anjing tu panjang macam hot dog....). Seperti kebiasaan anjing, dia pun pergi dekat kasut saya, menghidu arak itu. Nasib baik saya pun dia tak hidu. Susah saya nak solat nanti.

Arak=merosak akal fikiran=memabukkan orang
Orang mabuk=mendatangkan masalah kepada orang lain

Mungkin pakcik ni ada masalah dengan kehidupan. Mungkin dia cuba mencari secebis ketenangan dari minuman itu. Astaghfirullah al-azim....

***
Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta.
-Nasihat seorang sahabat

Ketenangan hati itu satu nikmat yang besar. Bila ketenangan itu ditarik dari hati, saat itu barulah kita tahu bagaimana besarnya nikmat ketenangan itu. Ketenangan hati saya mengalami gangguan yang sukar ditafsirkan minggu ini.


bila hatimu cuba disentuh atau menyentuh hati yang lain, sibukkan dirimu dgn dakwah...
-status facebook 6 december. ahha....

Kalau hati tak dipenuhi cinta kepada Allah, mulalah kita akan mencari kasih manusia. InsyaAllah saya akan sibukkan diri dengan dakwah. (Selingan: Nantikan projek AmanPalestin =))


Syukur alhamdulillah saya dilahirkan dalam Islam. Saya diajar untuk mencari Allah tatkala senang mahupun susah. Lebih-lebih lagi di waktu susah. Barulah bertambah kuat pergantungan kita pada Allah. Mencari Allah kerana hanya dia boleh berikan ketenangan itu.


Tadabbur surah hafazan semalam,

Hai orang yang berselimut,bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya),(yaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit,atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah Al Qur'an itu dengan perlahan-lahan.Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat.Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan.
(al-Muzzammil 73:1-6)

Hah itu dia. Allah nak suruh saya bangun bertahajjud. Cari ketenangan dengan bertahajjud di sepertiga malam. Bacaan kitabullah pun lebih berkesan di hati waktu itu. Tapi itu agak susah lah sekarang ni. Subuh sekarang 3.10 pagi. Jadi kalau nak bangun, kene awal dari itu. Hehhe. Hendak seribu daya...!


***

Seorang rakan memberi satu soalan yang saya kira pelik. Dia bertanya, "Kenapa orang sibuk-sibuk nak berkahwin awal??"
Saya ingin membalas pertanyaan itu dengan soalan, "Kenapa couple kalau tak mahu kahwin?? Apa sebenarnya tujuan couple kalau tidak berhajat pun nak akhirinya dengan perkahwinan??"


Tapi saya diamkan sahaja. Semoga Allah tunjukkan kita yang mana salah, yang mana benar. Semoga Allah masukkan hidayah ke dalam hati kita semua untuk hidup dalam redha Allah.


Saya percaya janji Allah. Menuggu dengan sabar.... (24:26)

2 comments:

  1. jazakillah for the post dalam keadaan rapuh2 cm biskut bakar skarang nih :)) jgn lupe anta report! :D

    ReplyDelete
  2. waiyaaki..~~
    semoga ayat-ayat Allah itu menjadi pemujuk hati kite=)
    btw, report suda dihantar. huhuhu. budak baik x ponteng lecture. huahuahua...

    ReplyDelete