Sunday, April 11, 2010

Usah berkabung terlalu lama

Kullu nafs zaaiqah al-maut.
Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.(ali-Imran 3:185)



Turunlah bendera Poland separuh tiang. Tragedi kematian Presiden Poland serta beberapa orang penting dalan negara (baca berita disini) disifatkan sebagai musibah terbesar Poland selepas perang dunia ke-2.

Bayangkan, President negara, pemimpin angkatan tentera, gabenor bank, semuanya terbunuh dalam nahas tersebut. Saya bayangkan, kalau mana-mana negara nak jajah Poland sekarang ini, memang senang. Naudzubillah.....

"What will happen?" saya bertanya kepada tuan rumah saya. Kebetulan semalam dia datang hendak kutip sewa rumah.
"The people will point out a new president in 2 months," jawabnya.

2 bulan??? Lamanya! Satu tempoh yang terlalu panjang untuk membiarkan negara ini tiada pemimpin!

Tahu tak selepas kewafatan kekasih tercinta, junjungan besar Nabi Muhammad saw, perkara pertama yang dilakukan oleh para sahabat bukanlah menguruskan jenazah baginda. Para sahabat tidak sibuk-sibuk mengurus majlis pengkebumian atau berkabung. Tidak!

Walaupun Nabi Muhammad adalah insan yang paling mereka cintai, lebih dari diri mereka sendiri, tetapi mengurus jenazah baginda bukan perkara pertama mereka lakukan lepas kewafatan baginda. Sebaliknya mereka terus bermesyuarat untuk melantik pemimpin baru.

Nampak tak kepentingan adanya pemimpin atau khalifah itu? Kalau disingkapi kembali kisah Talut dan Jalut, benda pertama yang dipinta kaum Yahudi pun adalah supaya nabi Allah melantik satu pemimpin untuk mereka.

Penganut Kristian sedunia ada Pope sebagai pemimpin mereka. Bagaimana pula dengan khalifah untuk umat Islam? Sudah lebih 86 tahun khalifah umat Islam ditumbangkan dan dihalau dari tanah air sendiri bagai tiada maruah. Sudah terlalu lama tempat itu dibiar kosong. Masih berkabungkah kita? Ataupun kita tak sedar khilafah berjaya ditumbangkan?

Umat Islam hari ini lemah ketiadaan pemimpin. Hidup miskin tanpa pembelaan di Ethopia. Dihina dinegara sendiri apabila tentera kuffar datang menjajah di Iraq dan Afghanistan. Al-Quran dan Sunnah ditolak tepi. Masih sanggupkah kita untuk biarkan sahaja semua itu terus berlaku?

Para imam empat mazhab bersepakat mengatakan, wajib bagi umat Islam untuk mempunyai seorang khalifah. Selagimana umat Islam tiada khalifah, selagi itulah kita semua menanggung dosa, kecuali orang yang berusaha untuk menegakkan semula khilafah Islamiah.

Mari kita semua bersatu berdakwah, mengislah ummah. Jalan dakwah itu bukan mudah. Jangan takut, Jangan sedih. We have each other. Most importantly, we have Allah on our side!



nasyid oleh Mu'adz memang bagus untuk mereka yang mahu hafaz hadith!



This is Mahmud, a Palestinian boy I met at Wroclaw. I can communicate better with him in Arabic than Polish despite my tunggang-langgang-lame-dah-tak-guna Arabic. It hits me, how good it would be, the day that all muslims can communicate with each other in Arabic instead of English. I'm waiting for that day to come. Kena tunggu Islam jadi ustaziatul 'alam la yer....

3 comments: