Monday, February 8, 2010

saya sayang warsaw :)

Saya sangka Istanbul tak sesejuk Warsaw. Suhu cuma 9 degree nak dibandingkan dengan warsaw yang -9 degree. Tak sangka hujan dan angin sepanjang masa berjaya membuatkan saya menggigil setiap kali keluar hotel....

Saya sangka saya takkan kena jetlag. Sebab penerbangan lebih kurang 2 jam sahaja nak dibandingkan dengan penerbangan 13 jam ke Paris dulu. Tak sangka dahsyat juga jetlag kali ni....

Seperti dulu, sewaktu penerbangan ke Paris, saya sangka malam terpanjang saya adalah 13 jam. Sebab apabila perjalanan kita mengarah ke barat, kita ibarat lari dari matahari. Tak sangka saya musim sejuk di Warsaw malamnya hampir 17 jam...

Banyak sebenarnya benda yang kita tak sangka. Kita sangka perkara yang datang kepada kita adalah yang terbesar; kita sangka tiada lagi perkara yang lebih besar dari apa yang menimpa kita. Seperti nikmat syurga, kita tak bersungguh-sungguh mengejarnya kerana kita tak nampak. Begitu juga azab Allah. Kita tak berwaspada mengelak dosa kerana kita tak nampak betapa pedihnya azab Allah tu kan. Tapi apabila dah kena baru nak menyesal, sedangkan penyesalan ketika itu dah tak berguna.


"Atau supaya jangan ada yang berkata ketika ia melihat azab: 'Kalau sekiranya aku dapat kembali (ke dunia), niscaya aku akan termasuk orang-orang berbuat baik'." (Az-Zumar 39:58)

Saya tak sangka saya akan beli CD Native Deen dan Sami Yusuf: Without You di Istanbul, sedangkan berkali-kali saya jenguk kedai CD di PKNS Shah Alam dulu tapi tak beli. I'm enjoying 'em! :)


Waking up in the morning, gotta make my prayer
Am I really gonna' make it, when there is no one there?
Taking trips to the masjid, even when it's tough
Am I going for the sake of Allah? Am I showing off?
Gonna' get me the knowledge, gonna study Islam
Am I going just to build my ego? so they call me “the Man”?

Giving talks on Islam to people
I'd be quoting Hadith and Qur'an
Am I speaking so they like how I'm speaking? and they say I'm “the Bomb”

Are my Intentions alright?
Am I doing for Allah?
When I'm looking deep, deep down inside
Do I have the right niyyah?

-Intentions, Native Deen

No comments:

Post a Comment