Friday, December 18, 2009

Saya: Dah ke mak?
message sent....

1 new message...
Mak: Dalam proses. Tengah khutbah

1 new message....
Mak: Tengah nikah!

1 new message...
Mak: Sah!!!

Alhamdulillah....! Tersenyum kambing sy sorang2 tengah lecture Histologi. Ma'al hijrah tahun ini kakak sulung sy akhirnya berhijrah dari alam bujang ke alam rumahtangga pada usia 24 tahun. Mabruk!

Dengan bangganya dia berkata, "Tima, you still have a lo0o0o0ooo0o0ng way to go!". Desertai dengan gelak yang kejam -_-'

Sewaktu ibubapa sy belajar di Amerika Syarikat, mereka bernikah melalui badan yang dikenali sebagai 'Bait al-Muslim'. Begitu juga kakak sy yang seorang ini. Mungkin masih pelik bagi masyarakat sesebuah perkahwinan jika pasangan tersebut tak bercinta dahulu, keluar makan bersama-sama, ber'abang-sayang', bergayut telefon lama-lama dsbg. Nak kenal hati budi katanya....

Tapi ibubapa sy dan kakak sy memilih untuk menyimpan kemanisan itu untuk kehidupan selepas berkahwin. Agar kemanisan brcinta itu menjadi esuatu yang diredhai Allah, bukan dimurkai-Nya seterusnya dikekalkan ikatan itu sampai ke syurga insyaAllah. Bak kata mak sy, kalau sebelum kahwin kita pelihara hak Allah, Allah akan pelihara kebahagiaan rumahtangga kita. Kalau tak jaga hak Allah, less likely Allah nak jaga kita.

Bab nak kenal hati budi, kakak sy tanya pada Allah. Solat Istikharah berulang-ulang kali memohon diberi petunjuk adakah pilihannya tepat. Allahlah yang paling mengenali hati budi abang ipar sy tu. Dialah yang telah menciptakannya. Jadi kenapa tidak tak tanya Allah? Penilaian manusia selalu salah. Penilaian Allah tak pernah salah!

Semua kerana perintah Allah: Jangan kamu hampiri zina!

"Janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk" (al-Isra': 32)



Dan zina ini banyak jenis.


"Sesungguhnya Allah telah menetapkn nasib anak-anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Dua matanya, zina memandang. Dua telinganya, zina mendengar. Zina lidah ialah berkata. Tangan, zinanya memukul. Hati, zinanya ingin dan rindu. Sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti. (HR Bukhari, Muslim, Ahmad)



Agak mustahil (sebenarnya mustahil...) bagi pasangan yang bercinta sebelum berkahwin dapat menghindari zina-zina itu, terutamanya zina hati.


Banyak cara lain boleh kita guna. Kalau kita bersungguh-sungguh menjauhi zina dalam mencari pasangan hidup, insyaAllah Allah akan tunjukkan jalan yang lain yang lebih baik.

"Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya akan dijadikannya jalan keluar, serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa berserah dri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya. (at-Talaq:2-3)

Sebenarnya sy x berapa suka berbicara tentang ini. Sbb sy pun pernah terperangkap dalam cintan-cintun ni (tapi sy tak pernah couple ok..). Alhamdulillah telah sy tinggalkan. Sy tak suka bercakap tentangnya kerana tipu sungguh kalau sy kata sy dah tak mempunyai apa-apa perasaan lagi. Sy memilih untuk meletakkan harga yang mahal untuk cinta. Hanya kepada Allah, dan orang yang layak menerimanya. Bukan sebarang lelaki yang entah ya entak tidak akan menjadi suami sy.

Jodoh pertemuan Allah tetapkan.

Kepada kakak sy dan suami:

Barakallahu lakuma wa baraka 'alaikuma wa jama'a bainakuma fi kher! Alfun mabruk!

2 comments:

  1. salam..

    mabruk2!
    timah bile lg? hehe..

    "letakkan harga yang mahal pada chenta.."
    i love this!

    ReplyDelete
  2. bile??
    Allahu a'lam =P

    may Allah kurniakan kite chenta kepada hamba-NYA yg mencintai-NYA

    ewah! bukan selalu ana nak cakap gini. hehe

    ReplyDelete