Wednesday, December 2, 2009

nikmat~

Lima hari sy hidup tanpa nikmat pendengaran yang baik pada telinga kanan sy. Entah apa puncanya, sy pun tak tahu. Ada kawan berpendapat ia disebabkan tekanan yang agak rendah musim sejuk ini. Ada pula yang berkata telinga sy terkena radiation akibat mendengar mp3 dari handphone setap hari. Entahlah. Tapi Alhamdulillah masih dikurniakan nikmat telinga. Syukur. Macam manalah agaknya rupa sy tanpa sebelah telinga. Kelakar.

Dengan menggunakan nikmat kaki yang boleh berjalan, sy keluar pergi ke hospital. Nikmat mata untuk melihat arah mana sy jalan. Nikmat sarapan pagi yang membekalkan tenaga kepada sy untuk berjalan. Nikmat jari yang boleh menaip sms meminta Kak Yana temankan. Dan macam-macam nikmat lagi yang sy tak larat nak senaraikan. Alhamdulillah!

"Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Q.s. an-Nahl: 18)

Kebelakangan ni peglihatan sy agak terganggu. Sy perhatikan bertambah banyak papan-papan iklan di sekitar pusat bandar Warsaw ini mempamerkan perempuan-perempuan yang tak cukup baju. Bukan tak cukup baju macam biasa. Tapi terlalu tak cukup baju. Bukan kecil papan iklan itu. Besar! BESAR SANGAT. Sebagai seorang perempuan, sy sangat malu. Sakit mata tau.

Sy rasa simpati terhadap kaum lelaki sebenarnya. Dikurniakan 9 akal dan 1 nafsu. Nafsu yang satu itu, adalah terhadap golongan hawa. Dan disebabkan nafsu itu satu, jadi ia agak concentrated.

“Tidak pernah kutinggalkan sepeninggalku godaan yang lebih besar bagi kaum lelaki daripada wanita.” (HR. Bukhari Muslim)

Jadi sy kasihan dan tak tahu bagaimana hebat cabaran bagi mereka untuk mengawal nafsu apabila papan-papan iklan yang besar gajah itu diletakkan depan mata mereka. Kalau tengok, dah kira salahguna nikmat mata tau.

"Dan ketika Tuhanmu memaklumkan: 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih'." (Q.s. Ibrahim: 7)

Kalau tak tengok, kira mensyukuri nikmat Allah dengan tidak menggunakan nikmat mata itu untuk melihat benda-benda macam tu. Dapat pahala! Sy berdoa agar Muslimin di Poland dikuatkan iman..

Dan kalau wanita-wanita itu beriman, pasti mereka tidak akan mempamerkan bahagian-bahagian tubuh mereka yang tak patut di khayalak ramai. Wanita bukan barang pameran, yang boleh dipamerkan sebegitu setelah dibayar dengan harga yang rendah. Harga wanita itu tinggi, tak terbayar. Begitu juga martabat wanita. Jadi mengapa rendahkan martabat sendiri lalu menjadi barang dagangan? Marilah wahai Muslimah, kita syukuri nikmat Allah dengan menutup aurat, tanda kepatuhan kepada perintah Allah.

Alhamdulillah selepas berjumpa doktor, telinga kanan sy kembali boleh mendengar. Terkejut sy, doktor itu tak pandai berbahasa Inggeris. Nasib baik ada Kak Yana. Bolehlah faham sikit-sikit. Kalau tak, ayam dan itiklah kami :D

Oh, nikmat pass credit anatomy. Semuanya bukan kerana kerja keras kami siang malam, tapi kerana sifat Maha Pemurah Allah, untuk mengurniakan nikmat itu kepada hamba-hambaNya yang hina ini walaupun hamba-Nya ini selalu lupa untuk bersyukur. ALHAMDULILLAH~

No comments:

Post a Comment