Thursday, November 11, 2010

Thoughts: Selamat Hari Merdeka

Saya pergi ke perarakan hari kemerdekaan Poland tahun lepas. Tahun ni saya tak pergi. Sibuk...

Poland merupakan satu negara yang mempunyai sejarah yang panjang. Barangkali mendahului saat dimana Parameswara terlihat pelanduk menendang anjingnya....

Namun, bak kata guru bahasa saya, kebanyakan masanya, sejarah itu berbentuk luka yang pedih. Dipecah, dijajah, dan dijajah sehingga tahun 1989. (Malaysia pun merdeka lagi awal, tahun 1957)

Tomb of the Unknown Soldiers

Tercatat dalam lipatan sejarah, tentera salib yang didatangkan dari sini.
Juga penglibatan Jan Sobieski menentang tentera Turki Uthmaniyah di Krakow.
Itu kisah lama.

Tentera Poland yang berpakaian klasik.

Apabila melihat tentera mereka yang berpakaian ala-ala tentera perang dunia ke-2 ini, terbayang betapa kesungguhan mereka bermati-matian mempertahankan negara mereka dari penjajahan German dan Russia, kuasa-kuasa besar dunia.

Tentera Moden Poland

Tapi apabila terlihat tentera mereka yang berseragam moden, tiba-tiba saya terbayang pasukan tentera Poland yang menganbil bahagian membunuh orang Islam di Iraq dan Afghanistan moden. Boleh tak kalau saya nak menganggap mereka golongan harbi??

Kita, Muslim sanggup mati demi Allah. Muslim ada janji Allah untuk dipegang. Muslim yakin apabila kita mati demi mempertahankan agama Allah, balasannya syurga disisi Allah.

Tapi untuk mereka ini, mereka berjuang untuk apa?
Janji siapa yang mereka pegang?
Apakah kebaikan yang mereka dapat dengan membahayakan nyawa sendiri di Iraq dan Afghanistan??

"Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, Karena Sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah" [ an-Nisa’ 4: 76 ].

Do you really know what you are fighting for??

No comments:

Post a Comment