Sunday, November 14, 2010

RESIPIAYAMPEDASSSSSSSS

Tak. Saya tak bermaksud pun untuk kongsi resipi disini. Tajuk post ini dibuat hanya untuk menarik perhatian pembaca. Dan sebenarnya saya agak hairan lagi pelik, kenapa ayam pedassss menjadi sebutan semasa daurah semalam-_-''. Pelik betul, tak tipu. Pedas sangat ke? Sampai terpahat kukuh di memori sesetengah orang?? -_-"""""

Minta maaf kepada mereka yang google Resipi Ayam Pedas, tapi akhirnya terjumpa blog ini. Maaf ye.

Baiklah.

Wasiat ke-3 Hassan al-Banna: Berusahalah bertutur dalam Bahasa Arab Fusha kerana Bahasa Arab Fusha merupakan salah satu syiar Islam.

Saya rasa orang Jepun bercakap dalam bahasa Arab, dengan slang Jepun, itu sangat...entahlah. Tengoklah sendiri.

Sumber (Maaf tiada terjemahan. Sila rujuk mereka yang faham bahasa Arab)

Telah beberapa minggu belajar teks bahasa Arab, namun saya masih belum boleh bertutur dengan fasih. Nak membaca teks Arab, lagilah.....(sebab teks Arab tak ada baris macam al-Quran) Faham sedikit-sedikit, boleh lah. Haha....

Dulu saya pelik melihat sebahagian sanak saudara saya di Sarawak, mereka tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu, tetapi mereka menonton siaran Buletin Utama dengan penuh khusyu'. Terdetik dalam hati saya, fahamkah mereka apa yang dikatakan oleh pemberita itu?? Sedangkan saya bercakap pun, mereka teragak-agak untuk membalas!

Sekarang saya mengerti, faham akan sesuatu bahasa itu tak bermakna kita boleh menuturkannya. Bagi mendapat kebolehan bercakap, haruslah kita selalu bergaul dengan orang yang boleh bercakap dalam bahasa itu, agar kita boleh mempraktikkan apa yang kita tahu :)

Bahasa itu sesuatu yang bernyawa, kalau kita tak hidupkannya, ia akan mati.

Uridu an atakallam fil lughatul 'Arabiyyah!
Ja chce mowic po Polsku!

InsyaAllah :D

1 comment: