Tuesday, September 21, 2010

Thoughts: Balik Miri

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."(al-Hujarat 49:13)

-Saya balik kampung Miri minggu lepas

-Bapa saya orang Melanau.

-Saya tak pandai berbahasa Melanau mahupun berbahasa Melayu Sarawak.....

-Bahasa Melanau berbeza dengan Bahasa Melayu. Kalau saya duduk dikalangan makcik-makcik yang berbual dalam Bahasa Melanau, rasa macam duduk dengan makcik Polish. Tak faham apa mereka katakan...

-Contoh perkataan melanau
Jalan-jalan: Sibal
Minum: Tutang
Minuman: Anum
Udang: Payak
Dia: Idun
Saya: Ka-u
Berbezakan dengan Bahasa Melayu? Kan? Kan?

-Mak saya, seorang anak jati Kuala Lumpur, menguasai Bahasa Melanau dalam masa kurang dari 3 bulan. (Zain Bin Tsabit r.a menguasai bahasa Yahudi dalam masa 15 hari sahaja! [ada riwayat mengatakan 7 hari])

-Bapa saya generasi ke-3 dalam keluarganya yang lahir dalam Islam

-Dr. Juanda Jaya sepupu bapa saya.

-Muslim di Miri adalah golongan minoriti.

-Masih perlu berhati-hati dalam memilih makanan (seperti di Poland)


Ular sawa dipotong dadu: Ini adalah salah satu sebab mengapa perlu berhati-hati memilih makanan...


-Oleh kerana sukar untuk mendapat produk halal, nenek saya buat sendiri makanan seperti mee dan kuey teow.

-Terdapat non-muslim di Miri tak tahu walaupun perkara asas tentang Islam seperti amalan puasa di bulan Ramadhan dan solat sunat Tarawikh.

-Tanah airku! Masih banyak yang perlu dilakukan!

Tak sabar nak balik Warsaw:D

No comments:

Post a Comment