Thursday, September 23, 2010

Minyak dan kertas tisu

Ingat tak isu tumpahan minyak BP di Gulf of Mexico?
Ingat?
Peka tak isu itu?




Menurut abang ipar saya yang bekerja di Pelan minyak, masalah tumpahan minyak BP ini bermula apabila satu injap pada salah satu paip minyak mereka dikenalpasti mengalami sedikit kerosakan.

Kerosakan itu kecil sahaja. Memandangkan untuk membaiki kerosakan kecil ini akan menelan kos yang bukannya kecil, maka kerosakan kecil ini diabaikan. Lebih banyak perkara besar yang mereka fikir mereka harus lebih fokus.

Tanpa mereka sangka, injap yang mengalami kerosakan kecil itu tiba-tiba meletup dan tumpahan minyak yang serius pun berlaku. Masalah yang tadi kecil, kini menjadi AMAT BESAR. 11 orang pekerja mati, beberapa yang lain cedera. Habis musnah hidupan laut dek kerana pencemaran yang dahsyat itu.

Kerugian yang mereka tanggung menggunung tinggi. Kalaulah mereka sanggup keluarkan sedikit perbelanjaan untuk memperbaiki kerosakan kecil itu, sudah tentu mereka tak kerugian yang begitu besar kini.

Pengajaran: Masalah yang kecil, cepat-cepat selesaikan. Kalau dibiar-biarkan, takut nanti dia jadi besar sampai tak boleh kamu nak tanggung!

Ya Allah masalah semakin serius. Saya sungguh tertekan! T_________T

"Dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakkal jika kamu benar-benar orang yang beriman....."(Al-Maidah 5: 23)

No comments:

Post a Comment