Tuesday, September 29, 2009

siren bahaya!

apabila sy dah lama tak update, tandanya sy dah lama tak pergi majlis ilmu/usrah/tazkirah atau membaca sesuatu yang dapat memberi peringatan dan refresh iman. manusia memang perlukan zikir (mengingati Allah) sepertimana ikan perklukan air. iman manusia ni biasalah, ada turun naiknya. bukan macam malaikat, naik sentiasa. jadi kena cari jalan cepat-cepat sebelum kritikal!

tentu saja ada usrah di Poland ni. tapi masih belum buat. rasanya sy perlu berhanti mencari, tapi memulakan. ya Allah.....tak kuat rasanya.

hari pertama kelas histologi. sy seorang saja pelajar melayu. huh! gementar juga mula-mula. tapi buat muka tenang saja....hahahaha. ada dari Greek, Norway, Taiwan, Austria, Arab Saudi dan pensyarah sy orag Poland(mestilah....). memang menarik. pelbagai saiz, bahasa, warna kulit. semuanya kebesaran ciptaan Allah!

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” (al-Hujurat: 13)

dan dalam ayat inilah Allah mengajak kita berfikir apakah hikmah dijadikan pelbagai bangsa. jangan berasa rendah diri. walaupun orang Melayu ni sangat kecik berbanding orang Eropah, tak bermakna mereka lagi mulia. kemuliaan disisi Allah adalah ketaqwaan. kalau kita yan kecil ni tiada ketaqwaan, apakah agaknya nilai kita disisi Allah. hidung tak mancung, kulit tak putih, pendek pulak tu, tambah lagi sombong dengan Allah. tak ingin Allh nak pandang. naudzubillah...!

p/s: its not autumn yet, but its 9 degree celcius out there!

No comments:

Post a Comment