Friday, February 25, 2011

Cmentarz

Hari Jumaat, penghulu segala hari, hari yang penuh barakah.

Juga hari dimana pesta Jom Heboh diberitakan akan dilangsungkan di kampung halaman seorang rakan saya, barangkali buat julung-julung kalinya (sebab dia terkejut semacam...)

Juga rutin pelajar WUM untuk ber-'friday-night-party'. Mencari ketenangan setelah seminggu bertungkus-lumus dalam pelajaran.

"(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram." (ar-Ra'd 13:28)

Hari Jumaat, arwah jiran saya selalu menziarahi pusara suaminya sewaktu hidupnya dulu. Begitu juga nenek saya di Miri sana, akan menziarahi kubur arwah datuk saya setiap hari Jumaat.

Menziarahi kubur mengingatkan kita kepada pengakhiran kita, di dalam tanah, dimakan cacing, mungkin dibakar api. Kematian. Hilanglah nikmat berbuat maksiat jika kita sentiasa mengingati mati.

Dari Sulaiman bin Buraidah, dari bapanya ra dari Naba saw, beliau besabda, "Pernah aku melarangmu dari menziarahi kubur, maka sungguh telah diizinkan bagi Muhammad menziarahi kubur ibunya, maka oleh sebab itu ziarahlah kubur itu, kerana sesunggunya menziarah kubur itu mengingatkan kepada hari akhirat."
- (Riwayat Tirmizi)

Barang siapa banyak mengingat mati, nescaya dimuliakan dengan tiga perkara; segera bertaubat, diberi hati yang qanaah (menerima pemberian Allah) dan bersemangat dalam ibadah. Sedang orang yang lupa mengingati mati akan diberi ganjaran dengan tiga perkara; menunda-nunda taubat, selalu merasa tidak cukup dan malas dalam beribadat.

Dan sebenarnya juga manfaatnya kepada yang masih hidup berbanding dengan yang telah tiada. Bukanlah ia amalan pagi hari raya sahaja, malah sunat dilakukan bila-bila sahaja, tidak kira pusara orang yang dikenali atau tidak.

Suhu masih -14c pagi tadi sewaktu pergi kelas. Cahaya matahari menyimbah salji, menjadikan ia berkilauan. Subhanallah! Sangat cantik!

Hampir setiap kali nak ke kelas, saya akan melewati 2 cmentarz (cmentarz=cemetary=tanah perkuburan). Sebuah tanah perkuburan Kristian Katolik, Cmentarz Powakowski dan sebuah tanah perkuburan Yahudi, Cmentarz Zydowski.


Cmentarz Powakowski. Sumber


Cmentarz Zydowski. Sumber

Ya. Di situlah akhirnya kita nanti. Sendirian hanya bertemankan amal soleh, sedekah jariah, dan doa anak yang soleh. Adakah kubur kita akan menjadi salah satu dari taman-taman syurga atau salah satu dari lubang-lubang neraka?

Tapi hairan, saya masih tenang melakukan perkara yang mengundang murka Allah. Walaupun hampir setiap hari saya 'menziarahi' tanah perkuburan. Tak cukup agaknya mati sebagai peringatan.....

'....Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada.' (al-Hajj 22:46)

Saya bimbang. Apa khabar sebenarnya hati??

No comments:

Post a Comment