Friday, June 11, 2010

Panas yang membahang

Hari ni blogger suruh saya tukar layout blog saya. Seakan-akan perli saya, sudah lebih setahun guna layout yang sama. Jadi saya tukar.

Saya tambah background yang ada gambar buku. Tandanya saya sibuk 'membedah' buku sekarang ni.

Panas. PAnas.PANASSSS. Mak oi PANASSSSSS!!!!
Saya tak pasti, adakah kerana suhu 30 degree celcius itu sememangnya panas jadi kami rasa panas

Atau kerana sudah 8 bulan kami terbiasa duduk dalam 'peti ais' yang sejuk, jadi suhu 30 pun kami rasa panas. Kalau nak dikira, Shah Alam kampung saya itu lagi lah panas. 43 degree celcius. Sewaktu mula tiba di sini, kami tak biasa dengan hawa yang sejuk. Lama-lama kami biasa. Sekarang ni tak biasa pula dengan bahang kepanasan.

Keadaan ini sama juga dengan corak hidup masyarakat Melayu kita. Kalau dulu zaman ibubapa kita, perempuan Melayu Islam, keluar berdua-duaan dengan lelaki itu pemandangan yang pelik. Namun kita dibiasakan sedikit demi sedikit dengan trend itu. Sekarang wanita yang memilih untuk tidak dating pula dipandang pelik.

Itulah, bila masyarakat dah dibiasakan dengan budaya yang bukan budaya Islam....

Kembali kepada isu 'panas', kita wajib bersyukur atas apa jua keadaan. Kalau dulu sejuk, kita mengadu sejuk, sekarang Allah dah bagi panas, mengeluh panas pula. Haish, memang benarlah; kepuasan hati manusia itu sesuatu yang sukar untuk dipenuhi!

Jadi saya cabar diri saya untuk tidak mengeluh kepanasan selama sekurang-kurangnya 15 minit.

Panas. Memang panas. Tapi hidup perlu diteruskan, ok :)

Histology belum sudah lagi. Sejujurnya, histologi semacam tidak berkenan dengan saya sejak awal perkenalan kami lagi. Namun saya masih belum putus asa untuk menyayanginya setulus hati di saat-saat akhir kami bersama ini. Dengan rekod fail yang agak serius, mampukah saya buat kali ini??
InsyaAllah, yakin dengan pertolongan Allah.

Hari ini 2 team dihantar dari rumah kami untuk mencari tempat untuk praktikal di mana-mana hospital di sekitar Warszawa. Team semalam pulang dengan hampa. Alhamdulillah hari ini pula kami pulang dengan sedikit harapan. Mahukah pihak hospital terima kami?
InsyaAllah, yakin dengan pertolongan Allah.

Oh! Hari ni Opening Ceremony untuk FIFA 2010!

Enjoy the theme song!


No comments:

Post a Comment