Friday, August 21, 2009

Rememberance of Al-Quds

hari ni 21 Ogos. mungkin ramai tak tahu, hari ini hari memperingati al-Aqsa.



dipendekkan cerita, pada 21 Ogos 1969, seorang pelampau yahudi berbangsa Australia, Dennis Micheal, telah membakar Masjid Al-Aqsa. habis terbakar khazanah-khazanah berharga termasuk mimbar yang digunakan oleh Salahuddin al-Ayyubi sejak 700 tahun lalu.

sewaktu kebakaran, pihak berkuasa Israel tidak langsung menghantar bantuan untuk memadamkan api, padahal balai bomba sangat dekat dengan Masjid al-Aqsa. penduduk arab berhampiran masjid bertungkus-lumus memadamkan api dengan timba-timba, serta bantuan dari bomba Jordan dari Ramallah, al-Khalil dan Nablus. berkat kesungguhan dan kerjasama, api berjaya dipadamkan.

perbicaraan pun diadakan. tapi perbicaraan itu bukan untuk menegakkan kebenaran, tetapi untuk menutup kebenaran dari mata umat Islam. apabila dibicarakan di mahkamah, pihak mahkamah memutuskan bahawa Dennis tidak siuman. jadi dia tidak bersalah. tiada siapa yang dianggap bersalah dalam kejadian itu.

umat Islam bangkit membela Masjid suci itu. inisiatif dimulakan oleh Tunku Abdul Rahman dalam sidang kemuncak di Rabat. seterusnya isu itu dibawa pula ke persidangan Agung PBB. Persoalan Palestin yang telah dikeluarkan dari agenda Persidangan PBB sejak tahun 1952 telah kembali diiktiraf oleh PBB hasil dari desakan dan aspirasi ketua-ketua negara Islam yang diungkapkan dengan penuh meyakinkan oleh YTM Tunku Abdul Rahman di dalam persidangan PBB sesi yang ke 23 tersebut Persidangan Agung PBB kemudiannya merubah perspektif mereka terhadap isu Palestin dengan mengiktiraf rakyat Palestin sebagai penduduk yang mempunyai hak di bawah Piagam PBB.

jadi mari kita perbaharui komitmen kita terhadap al-Quds.

teruskan memboikot Israel. jangan hangat-hangat taik ayam je :)
http://21-8.blogspot.com/2009/08/21st-august-is-al-aqsa-day.html

No comments:

Post a Comment