Sunday, July 26, 2009

suka, rela, redha

Bismillahirrahmanirrahim...


Air yang bertakung tidak mengalir akan dirosakkan oleh statiknya itu, pemuda yang banyak masa lapang akan dibunuh oleh masa lapangnya itu- pepatah arab.

memang betul. air yang bertakung banyak mudharat. jadi tempat biak jentik-jentik, nyamuk aedes, sumber penyakit dan sebagainya. remaja yang banyak masa lapang pula mulalah terfikir nak jalan sana, jalan sini, cuba buat itu cuba buat ini, jadi terperangkap pula dengan hobi yang tak menyumbang langsung saham dunia akhirat (seperti tengok tv berlebihan. huhu...)
itu yang ana takut pasal cuti. banyak masa lapang. jadi ana sentiasa berhubung dengan ahli jemaah kalau-kalau ada program yang ana boleh sertai.
minggu ni ana kira 2 kali ana ulang alik msu (walaupun ana bukan pelajar di situ lagi....). nak dijadikan cerita, ana terserempak dengan ukth As khamis lepas di surau MSU. terus dia ajak ana join kem. ana pun tak lepas peluang lah. lebih baik duduk berprogram dalam hutan tu dari duduk tengok tv kan. hehe...

nama programnya, Program Sukarelawan Belia JAIS. seronok. belajar selok belok, cabaran, tasawur Islam dan macam-macam lagi.

kumpulan ana

bukan senang jadi muslimah 'tudung besar' kat ptpl/msu ni. cerita pengalaman, pernah ukht ni diperkecilkan oleh pensyarah sendiri.

"awak tahu, perempuan tudung labuh ni susah nak dapat kerja dari kerajaan. lagi-lagi yang pakai niqab. tak pernah sy tengok dapat kerja!"

bayangkan pensyarah cakap macam tu kat dewan besar. terbakar rasanya. tapi tak mengapa. ukht ni kuat. terus mujahadah. kami kena buktikan kami hebat dalam pelbagai bidang seperti orang lain, malah lebih hebat. kami kena buktikan usrah, dakwah, program bukan penggangu pelajaran. kami akan buktikan dengan pergantungan kuat dan keyakinan teguh kepada Allah, kami boleh berjaya, insyaAllah!

“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu” [Muhammad: 7]

"apa khabar ansarullah!"

"Alhamdulillah! nikmat iman, islam, Allahuakbar!!"

kemudian kami buat lawatan ke pusat pengajian Pondok Bustanul Arifin. menarik kisah pondok ini. pengasasnya Ust Ansori. kuat semangatnya untuk membawa Islam ke dalam jiwa anak muda. katanya, ramai pelajar di situ dihantar oleh ibu bapa setelah tak tahu nak buat macam mana nak selesaikan masalah akhlaq anak mereka. katanya lagi, ada 120 orang pelajar di pondok ini; tetapi hanya 40 orang sahaja yang bayar yuran pengajian. tapi ust tak kisah. asalkan pelajar-pelajar ini dapat dididik sampai jadi manusia. sebenarnya maahad tahfiz memang tak ada sumber kewangan yang cukup. jadi kalau ada yang mintak sumbangan kat kat shopping complex, janganlah kedekut nak hulur duit tu. tak rugi punya...

apa yang mengecewakan ust Ansori, ramai ibu bapa tak ambil berat pendidikan agama anak. tapi bila anak dah rosak, mulalah mencari guru agama. tenaga pengajar di sini semuanya mengambil tugas memulihkan anak-anak muda di sini secara sukarela. gaji tak lebih dari RM400. tapi atas semangat yang tinggi, semua dilakukan dengan bersungguh-sungguh.

pelajar pondok Bustanul Arifin

Ust Ansori dengan ahli PMIMSU

menarik. memang menarik. hehe...

esok nak pergi BTN.....adeh

No comments:

Post a Comment