Friday, July 10, 2009

macam ni akhirnya

Alhamdulillah. akhirnya PPSMI dimansuhkan!

mungkin ada dikalangan kita yang setuju dengan pelaksanaan PPSMI, tapi secara peribadi sy tak setuju. ramai rakan-rakan sy setuju dengan PPSMI. sebab kawan-kawan dari MRSM langkawi rata-ratanya dari keluarga yang berpendapatan tinggi, tinggal di bandar, dan memang biasa menggunakan bahasa Inggeris dalam pertuturan harian. sama lah di MSU. rakan-rakan sy terdiri dari pelajar yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara. memanglah mereka tidak ada masalah meguasai bahasa itu.

macam mana pula pelajar yang tidak berapa faham dengan bahasa ini? bukankah golongan ini lebih ramai sebenarnya?

jadi kerajaan telah jalankan satu kajian.
Kajian 53 pakar bahasa itu, merumuskan dasar kontroversi tersebut "menimbulkan
kerugian berganda kepada kepada murid, terutama kepada 75 peratus murid yang
tergolong dalam kategori (pencapaian) sederhana dan lemah dalam tiga mata
pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik."

sudah tentulah (kebanyakan) pelajar MRSM langkawi dan MARA MSU tak terasa kesulitan yang dihadapi ini, sebab kebanyakan mereka ini bukan dari kalangan 75 peratus murid itu.

bukan apa, kita tak mahu pelajar yang berbakat dalam sains dan matematik, hilang minat dengan subjek itu kerana tak faham apa yang diajar. tengok saja hasil pelaksanaan PPSMI sejak tahun 2003; hanya empat peratus peningkatan penguasaan bahasa Inggeris tetapi sebaliknya lebih banyak mengurangkan minat untuk mempelajari Sains dan Matematik.

apa salahnya Malaysia teruskan sahaja dasar mengajar dalam bahasa ibunda. tak rugi apa pun. senang faham. bila dah faham, tukar bahasa apa pun, tak jadi masalah. tapi kalau memang tak faham sejak awal, ditukar bahasa pula, haru biru ladinya.

cuba kaji pula prinsip pendidikan seawal turunya wahyu kepada nabi Muhammad SAW;

Kami tidak menghantar seorang wakil pun melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya dia dapat menyampaikan penerangan dengan jelas kepada mereka.(Ibrahim: 4)

Berdasarkan prinsip itulah semua 4 buah kitab suci Islam – Quran, Injil, Taurat dan Zabur – setiap satunya diturunkan menggunakan 4 bahasa ibunda yang berlainan. hanya kitab Quran yang diturunkan dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab adalah bahasa ibunda Nabi Muhammad SAW. kenapa tidak diturunkan dalam bahasa yunani kuno atau mana-mana bahasa yang digunakan oleh ahli falsafah dulu? bukankan itu 'bahasa ilmu' pada masa itu?

mudah. sebab nanti kalau tak faham, macam mana nak sebarkan Islam....

prinsip yang sama digunakan apabila baginda hendak menghantar surat kepada kaum-kaum lain, surat-surat baginda dituliskan dalam bahasa-bahasa kaum itu. Sebagai contoh apabila baginda hendak menghantar surat kepada orang Yahudi, surat baginda ditulis dalam bahasa Yahudi oleh jurutulis yang pandai bahasa itu.

kalau Malaysia nak maju, contohilah negara maju. sepuluh negara termaju dunia, semuanya menggunakan bahasa ibunda sendiri. kenapa malaysia nak contohi negara miskin seperti India (sorry to say this...) yang menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar untuk memandaikan rakyatnya. tapi selepas 400 tahun, hanya 3% rakyat negara itu yang dapat menguasai bahasa inggeris. sekarang 41.01% penduduk miskin dunia adalah rakyat India!

itu belum kira kos 4 billion yang dilaburkan. segar lagi kes elaun laptop yang hilang. al-kisahnya, elaun yang diperuntukkan kepada para guru untuk membeli laptop sebagai sebahagian dari pelaksanaan PPSMI, lesap tanpa khabar. dalam kes yang lain pula, peruntukan yang diberi adalah RM3000, tapi yang sampai ke tangan para guru hanya RM1000. mana pergi yang lain tu? sendiri pandai-pandai fikirlah. hehe....

sekarang sudah dimansuhkan (setelah desakan, demonstrasi, perdebatan dan sebagainya....), tapi pemansuhan dilengahkan pula. tak nyatakan pun kenapa perlu dilengahkan. ish3....

itu saja. itu pendapat sy

p/s: pelajar IPT sekalian, jomlah fikir masalah negara pula...!

No comments:

Post a Comment